28 فوریه 2023- تحقیقات جدید منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) نشان داد که مدیریت فشرده دیابت با تحویل خودکار انسولین به دستیابی به کنترل عالی قند خون در جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 جدید کمک می کند، اما قادر به جلوگیری از کاهش ترشح پپتید C از پانکراس (معیار عملکرد سلول های بتا) پس از 52 هفته نیست.

این مطالعه نشان داد که در هر دو گروه(تحویل خودکار انسولین  و درمان استاندارد)، سطح پپتیدC تحریک شده در ابتدا و 13 هفته پس از تشخیص افزایش یافت و طی 9 ماه آینده کاهش یافت. محققان توضیح دادند: "غلظت و الگوی 52 هفته ای پپتیدC ، با سابقه طبیعی سطوح پپتیدC در سال اول پس از تشخیص مطابقت داشت."

پس از تشخیص فوری دیابت نوع 1، تقریباً نرمال شدن سطح قند خون برای حفظ عملکرد سلول های بتای پانکراس با کاهش گلوکوتوکسیسیتی پیشنهاد شده است. مطالعات قبلی به دلیل ناتوانی در دستیابی به اهداف گلایسمی دقیق، نتوانستند افزایش سطح پپتید Cرا پس از کاهش سمیت قند خون و تاثیر آن بر حفظ سلولهای بتا را نشان دهند. برای پرداختن به این موضوع، دکتر جنیفر مک‌وین و همکارانش از دانشگاه مینه ‌سوتا، در مینیاپولیس، اثربخشی مدیریت شدید دیابت را برای دستیابی به نرمال شدن تقریبی سطح قند خون و تاثیر آن بر حفظ عملکرد سلول‌های بتا پانکراس در جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کردند. این تحقیقات در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور در شش مرکز در ایالات متحده انجام شد.

این مطالعه شامل جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 در سنین 7 تا 17 سال بود که از سال 2020 تا 2021 بصورت تصادفی برای دریافت انسولین خودکار یا درمان استاندارد انتخاب شدند، پیگیری این مطالعه تا 15 سپتامبر 2022 انجام شد. 61 نفر به طور تصادفی به مدیریت شدید دیابت، از جمله استفاده از سیستم تحویل خودکار انسولین اختصاص داده شدند. 52 نفر تحت مراقبت های استاندارد قرار گرفتند، از جمله استفاده از یک مانیتور مداوم قند خون، به عنوان بخشی از طرح فاکتوریل که در آن افراد دارای وزن 30 کیلوگرم یا بیشتر، همچنین برای دریافت وراپامیل خوراکی یا دارونما در یک کارآزمایی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتیجه اولیه ی این تحقیق سطح زیر منحنی پپتیدC تحریک شده با تست تحمل غذای مخلوط (معیار عملکرد سلول های پانکراس)، 52 هفته پس از تشخیص بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

·        از بین 113 شرکت کننده (میانگین سن 11.8 سال؛ 43 درصد زن؛ میانگین زمان تشخیص تا تصادفی سازی 24 روز)، 96 درصد کارآزمایی را تکمیل کردند.

·        در گروه مدیریت فشرده، میانگین سطح پپتیدC در زیر منحنی از 0.57پیکومول در لیتر در ابتدا به 0.45 پیکومول در لیتر در هفته 52 کاهش یافت و در گروه مراقبت استاندارد، از 0.60 به 0.50 پیکومول در لیتر کاهش یافت(تفاوت گروه درمان، 0.01-).

·        در گروه مدیریت فشرده، میانگین زمان در محدوده ی هدف( 70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر) اندازه گیری شده با دستگاه پایش مداوم قند خون، 78 درصد در هفته 52 بود، در حالیکه در گروه مراقبت استاندارد 64 درصد بود (تفاوت تعدیل شده، 16 درصد).

·        یک رویداد هیپوگلایسمی شدید و یک رویداد کتواسیدوز دیابتی در هر گروه رخ داد.

محققان نتیجه گیری کردند که مدیریت شدید دیابت در جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که به تازگی بیماری آنها تشخیص داده شده است، به کنترل عالی قند خون کمک می کند، اما قادر به جلوگیری از کاهش ترشح پپتید سی پانکراس در هفته ی 52ام، نیست.

رفرنس:

McVean J, Forlenza GP, Beck RW, et al. Effect of Tight Glycemic Control on Pancreatic Beta Cell Function in Newly Diagnosed Pediatric Type 1 Diabetes: A Randomized Clinical Trial. JAMA. Published online February 24, 2023. doi:10.1001/jama.2023.2063

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tight-glycemic-control-reduces-vascular-complications-but-fails-to-preserve-beta-cell-function-in-pediatric-type-1-diabetes-jama-107713